Det började med att jag köpte min första Amerikanare redan 1978. Det var en Chevy Nova SS -65 2 dr ht.
Den hade stått ett tag, komplett sånär som på framrutan. 1000:- skulle säljaren ha så det var bara å slå till.
Bilen plockades ner totalt för att genomgå en totalrenovering och att 6:an+3vxl-lådan skulle bytas ut mot en
V8 var ju självklart. Det blev en 350, M20 och en 12-bultad Camaroaxel. Blästring, rostlagning, karossen slipades
plåtren etc. Renoveringen gjordes så som det var poppis att göra då, lackat underrede i gult och blått, hål i huven
med snorkelscoop med ett tunnelram och dubbla fyrportare under. Provade även på att lacka bilen själv med många
rinningar, men lämnade in den till en riktig lackerare som fixade till den till slut. Novan såldes på våren 1982.
På hösten 1982 inhandlas en Corvette Coupe -69 som var ett renobjekt som saknade motor och lack. (Killen som
sålde bilen hade en 427 L88 som man kunde köpa till en kostnad av 25000:-, tyvärr fanns inte dom pengarna då.)
En 350 motor letades fram och sattes ihop som en 350 hästars version. Karossen spacklades och slipades och bilen
lackades på våren -83 i svart och en toning i lila på nederdelen av karossen. En av premiärturerna var till CCS
årsträff i Oskarshamn, det var en häftig upplevelse att se så många Corvetter i karavan. Bilen genomgick en rullande
renovering varje vintersäsong.
1985 kom jag över en Chevelle SS cabriolet -67 utan motor men i övrigt väldigt fint skick. Jag hade en 396:a stående
i motorstödet som var tänkt till Corvetten men den passade bättre i Chevellen eftersom motor kom från -67 (camaro)
och var en 375 hästars version. 1987 såldes både Corvetten och Chevellen till förmån för att bilda familj (barn)
och att skaffa ett eget hus.
1988 köpte jag en Camaro cabriolet -69 som var i ett körbart bruksskick. Den körde jag bara med och sålde den 1989.
1990 inhandlades en Desoto Fireflite 2dr ht från USA via en kompis. Den var i ett jättebra skick förutom motorrummet
och automat-lådan som inte funkade så bra. Automatlådan fixades till innan sommaren. Bilen blev publicerad i Bilsport 1991.
Vintern 92-93 rev jag ner allt framför torped-väggen och gjorde en renovering tillbaka till originalskick. 1995 såldes
bilen till en verklig Desotoentusiast.
Sommaren 1996 inhandlas en Corvette Coupe -69 som var i bruksskick. Bilen genomgick en rullande renovering fram
tills den såldes 1999.
Kort därefter hittade jag en Camaro Cabriolet 68 som var totalt nedplockad och massor med
delar saknades, men som var otroligt fräsch i plåten så det blev affär. Jakten på delar satte fart, mycket hittades
men till sommarn 2000 såldes den eftersom jag insåg att jag hellre ville ha en Corvette och framför allt lägga ner
tid och energi på något som jag gillade mer än Camaron.
Sökandet efter en Corvette Coupe startade och efter ett halvår hittades min nuvarande bil. Det blev en Corvette
Coupe från -68. Jag köpte den från en kille i Kävlinge och fick hem bilen 2000-10-30. Skick och vad som är gjort med
den beskriver jag mer ingående under "Projekt".
|