Projekt Corvette Coupe 1968 Matching Number.
Det hela startade 2000-10-30 när bilen kom hem från Kävlinge i Skåne. Min kompis hade varit nere
och hämtat bilen och alla lösa delar såsom motor, växellådan och alla nya delar som följde med vid köpet
på sin biltransport. Han kom ganska sent så det var bara att stuva in Corvetten i garaget och kolla att
alla avtalade delar fanns med. Nu kunde man sova gott, nu var vinterns sysselsättning räddad.
Tanken från början var att se över motorn, fräscha till motorrummet och se till att bilen blev
lackerad och att den skulle rulla till sommaren 2002. Motorn revs isär dagen efter jag fick hem bilen
eftersom jag misstänkte att vatten hade kommit in i cylindrarna när den transporterades hem från Kävlinge,
och tur var väl det eftersom det hade gjort det. Den gamla lackeringen var redan borttagen av tidigare ägare,
så jag kontaktade "min" lackerare som var förbi och tittade på bilen och vi kom överens om vad som skulle göras.
Jag började med att "rikta" upp karossen, sedan kördes den iväg till lackeraren som primade hela karossen
och samtidigt målades dörrfalsarna i den färg som bilen skulle lackas i (992 Corvette Bronze) dessutom lackades
även motorrummet och insidan på huven med den svarta färgen. Detta var hösten 2001. Siktet var nu inställt på att
få bilen lackerad till våren 2002 för att vara "färdig" till sommaren. Jag skulle göra en "penselrenovering" av
ramen så att det såg "bra ut" men då upptäckte jag att returbensinröret var trasigt och att några karossdistanser
var borta och några var ersatta med träbitar istället. Nu började jag undra vad det var för bil man hade köpt,
skall jag sälja iväg den eller... skall jag lyfta av karossen från ramen. Efter några dagars funderande och räknande
på vad det skulle kosta och hur mycket jobb det skulle vara så bestämde jag mig för att behålla bilen och lyfta karossen.
Nu ändrades även målsättningen med mitt projekt, eftersom bilen hade matching number på motor, växellåda och bakaxel
så skulle den återställas till originalskick, precis som den lämnade fabriken med allt vad det innebär med
kritmarkeringar, färgduttar etc.
Jag hade mycket av dom väsentliga delarna (nya fram- och bakvagnsbussningar etc.) för att kunna utföra en
totalrenovering av chassiet. Jag letade även fram en kille som kunde sätta upp ramen i en riktbänk för att kontrollera
att den var rak och det var tur att det gjordes eftersom den inte var riktigt rak i bakre region. Därefter blästrades
ramen och sprutmålades. Jag fick hem ramen 2003-04-17 så att återmonteringen kunde starta. Alla delar i chassiet är
renoverat eller utbytt mot nya delar (det blir för mycket text att beskriva varje liten detalj, utan titta på bilderna).
Motorn kontrollerades och renoverades med nya lager och ringar, ny Cranekamaxel, topparna är renoverade och
blyfrikonverterade, Rochesterförgasaren 7028208 hittade jag av en slump i Sverige och den har renoverats till
nyskick och alla fabriksinställningar är gjorda på den. Chassiet plockades ihop med det mesta möjliga, fram- och
bakvagn, motor, växellåda (automat), tank, bromsledningar etc. När chassiet stod klart var det dags att lägga
tillbaka karossen och schimsa in alla karossfästen.
Bilen var nu ihopsatt igen så nu var den då klar för lack. Bilen hämtades 2005-07-11 och transporterades till lackeraren.
Han gjorde det sista finliret på underarbetet för att sedan lackera den. Jag fick titta på när han lade på basfärgen och då
tänkte jag att den här färgen var inge snygg, jag skall byta till någon annan. Jag sa det till lackeraren att vi skulle
avbryta lackeringen, men då sa han att vänta tills jag har lagt på klarlacken så får du se. Sagt och gjort. Färgen vart
betydligt bättre med klarlack och nu ångrar jag inte en sekund att jag behöll den.
Nu kunde monteringen av dom exteriöra delarna påbörjas, men jag hade inte hittat någon som kunde kroma och polera
mitt krom å rostfria listerna. Jag hittade till slut ett företag som jag lämnade in mitt krom och rostfritt till så
sent som i november 2006.
Kylaren skulle också renoveras så jakten på någon som kunde göra det startade och till slut hittade jag en kille i
Uppsala som hjälpte mig med det och den blev klar i slutet av sommarn 2006.
Målsättningen med projektet var nu att kunna åka till Power Big Meet i Västerås den 6 juli.
Bilen startades upp för första gången 2007-03-12 och efter lite strul så hoppade den igång och jag kunde börja köra
in kamaxeln. Nu började man se slutet men varje liten detalj tar längre tid än man tror. Kromet fick jag tillbaka 2007-05-11
men jag var inte nöjd med resultatet så dom fick göra om det. Jag fick tillbaka det 2007-06-15, men nu var tiden knapp med det
som återstod såsom att ställa fram- och bakvagn och att sedan besiktiga. Fram- och bakvagnsinställningen gjordes 2007-06-26.
Men jag hann ändå inte bli helt klar till Power Big Meet, skittråkigt.
Ny målsättning!
Bli klar till Wheels Nat 11 augusti. Mycket smådetaljer kvar men jag jobbade sena kvällar och delvis en del på mina 2 veckors
semester så blev Corvetten "klar" att visas för första gången på Wheels Nat's Barkarby.
Belöningen för allt slit kom direkt av alla människor som kom fram och berömde skicket, ett produktionsbolag som intervjuade
mig och filmade bilen för att eventuellt vara med i programmet Biltokig och avslutningen på dagen blev en pokal för "10 most outstandig car".
Bättre avslutning på ett projekt kan man inte få!!
Bilen är inte riktigt klar eftersom jag lyckades spräcka framrutan så den skall bytas och all inredning skall monteras och
skruvas fast. Motorn skall Finjusteras för att få den att gå optimalt.
Det blev en del som åtgärdades innan säsongen 2008!
Ny framruta inköptes av Veterania och monterades av mig.
Nytt laddrelä installerades
Bytte en del begagnad inredning mot ny.
Bytte ut vacumburken som styr vindrutetorkarluckan mot en ny.
Inköp av orginal Rally Wheelfälgar 15x7 (AG) som blästrades och lackades som orginal. Blästringen utfördes av Jugge. Lackering utfördes av Kjelle.
Monterade på Redline-däcken på orginalfälgarna (skall bara användas vid utställningar).
Jag ställde ut bilen på 3 träffar. Den första var Power Big Meet där jag kom på en tredje plats med 41+ poäng i klassen 64-73. Den andra utställningen var
American Car Show i Norrtälje där jag ställde upp i 60-talsklassen och kom på första plats. Den tredje var Wheels Nats Barkarby, där blev det ingen "placering".
Vad händer inför och under säsongen 2009?
Jag har inte gjort någonting med bilen under vinter eftersom jag införskaffade mig ett nytt Corvetteprojekt och dessutom har börjat samla på mig delar till byggandet av en Clone
427 435 hästars motor L71/L89.
Jag kommer att lacka om en del detaljer i motorrummet och putsa ytterligare på bilen för att se om jag kan uppnå fler poäng på Power Big Meet.
Det blir nog bara två träffar/utställningar för mig i år, Power Big Meet och American Car Show i Norrtälje.
|